Lär dig första hjälpen på svenska! Kolla in vår kurskalender för att upptäcka våra öppna första hjälpen-kurser. Klicka här >

FRK Första Hjälpen FHJ 1®

FRK Första Hjälpen FHJ 1® är vår mest populära och omfattande grundkurs i första hjälpen. Kursen ger dig kunskaper och färdigheter för att hjälpa till i nödsituationer och vid de vanligaste sjukdomsfall och olyckor.

Boka en första hjälpen-kurs

FRK Första Hjälpen FHJ 1®

Första hjälpen-färdigheterna i skick med en välkänd grundkurs

FRK Första Hjälpen FHJ 1® innehåller ett brett spektrum av ämnen kopplade till första hjälpen och inspirerar dig att lära dig livets viktigaste färdigheter genom teori och mångsidiga praktiska övningar.

Utbildningen är två dagar lång. Den första dagen innehåller omfattande ämnen och övningar inom livräddande första hjälpen, och den andra dagen går man igenom vardagsolyckor och andra första hjälpen-situationer, såsom första hjälpen för brännskador och förgiftningar.

FRK Första Hjälpen FHJ 1® passar dig när du vill lära dig första hjälpen-färdigheter för hemmet, fritiden, din hobby eller arbetsplatsen. Du kan delta i kursen utan tidigare utbildning i första hjälpen.

Efter att ha genomfört första hjälpen-kursen får du ett FRK första hjälpen-intyg, som är giltigt i tre år.

Läs mer om genomförande av första hjälpen-kurserna >

Varaktighet
16 x 45 min, utbildningen pågår under två dagar

Antal deltagare, max.
Närstudier 15 personer, webinar 20 personer

Genomförandeformer
Närstudier, webinar, kombinationsutbildning

Kursens pris
från 180 € + moms 24 %

En glad kursstudent redo att lära sig första hjälpen-färdigheter.

FRK Första Hjälpen FHJ 1® passar särskilt för dig som

• vill lära sig första hjälpen-färdigheter och inte har någon tidigare första hjälpen-utbildning
  • vill lära sig första hjälpen-ämnen mångsidigt och flexibelt genom teori och praktiska övningar
  • vill säkerställa första hjälpen-kompetens i en miljö med uppenbar olycksrisk såsom industri, byggbranschen, logistik, arbete med barn samt olika sorters hobbyverksamhet.

Boka en första hjälpen-kurs

FRK Första Hjälpen FHJ 1® innehåll

• Åtgärder i en nödsituation
  • Återupplivning och hjärtstartaren
  • Medvetslöshet
  • Främmande föremål i luftvägarna
  • Första hjälpen för en person som håller på att kvävas
  • Riklig blödning
  • Chock
  • Sjukdomsanfall (bröstsmärta, lågt blodsocker, stroke, kramper, allvarlig allergisk reaktion, astmaanfall)

• Sår
  • Brännskador
  • Benbrott och ledskador
  • Andra olyckor (elchock, ögonskada, näsblod, huvudskada)
  • Förgiftningar
  • Förebyggande av olyckor
  • Hälsofrämjande
  • Psykisk första hjälpen
  • Gruppvisa specialteman

Letar du efter en kurs för personal eller en grupp?

Förutsättningarna är olika på varje arbetsplats och vi kan välja ut prioriteringar i vår första hjälpen-utbildning för att bäst tjäna din organisations mål.

Bekanta dig med beställningskurser

Punainen Risti Ensiapus första hjälpen tränare med utbildningsverktygväska.

Kan vi hjälpa dig?

Kontakta oss för att hitta den utbildning i första hjälpen som passar dina behov.