Nämä kolme toimenpidettä parantavat arjen turvallisuutta

Suurin osa päivästä vietetään tuttujen ihmisten parissa. Arjen rutiinit pyörivät yleensä työpaikan, koulun, harrastusten ja kodin välillä. Suurimman osan päivästä vietämme tuttujen ihmisten ympäröiminä. Ensiavun näkökulmasta tämä tarkoittaa sitä, että todennäköisesti hätätilanteissa on mukana toisensa tuntevia henkilöitä.

Ensiaputaitojen opettelu ja hallinta parantavat valmiutta toimia hädän hetkellä myös omassa lähiyhteisössä. Mitä enemmän onnettomuuspaikalla on ensiaputaitoisia henkilöitä, sitä todennäköisemmin osataan tehdä oikeita asioita.

Alle olemme listanneet kolme keinoa, joiden avulla turvallisuutta omissa yhteisöissä voi lähteä kehittämään.

1. Varautuminen vähentää yllätyksiä

Työelämässä varautumisajattelu on kehittynyt valtavasti. Hyvinvointia ja turvallisuutta osataan tarkastella etupainotteisesti. Varautuminen ennakkoon on hyvin yksinkertaista ja liikkeelle voi lähteä kysymyksestä: ”Mitkä tekijät tässä yhteisössä parantavat ja mitkä heikentävät hyvinvointia ja turvallisuutta?”

Varautumisesta ei pidä tehdä turhan monimutkaista prosessia. Kysymys on ensivaiheessa vaaranpaikkojen tunnistamisesta. Tähän saa erinomaisia ohjeita esimerkiksi Työterveyslaitokselta.

Varautumisajattelua ohjaavat paitsi työturvallisuuslaki, myös erilaiset normit, kokemukset ja ajantasaiset eri alojen riskianalyysit.

Punainen Risti auttaa vaaratilanteisiin valmistautumista omilla vahvuusalueillaan. Hyvä keino aloittaa on hankkia työpaikalle sydäniskuri ja sen käyttökoulutus. Soita lisätietoja numerostamme 0400 112 113 tai kysy tarjousta.

Samaa hätätilanteisiin ennakolta varautumista tulisi kehittää myös vapaa-ajalla. Millaisia riskejä elinympäristööni liittyy ja miten voisin kehittää itseäni ja toimintaani? Muutos lähtee pienistä asioista yksi kerrallaan.

2. Hätätilanteen sattuessa tärkeintä on tehdä tilannearvio

Ensimmäinen ja tärkein tehtävä epäselvässä hätätilanteessa on tilannearvion tekeminen. Tavoitteena on ratkaista, tarvitaanko lisäapua? Mikäli tilanteen selvittäminen ei onnistu omasta tai paikalla olevien muiden henkilöiden toimesta, apua saa soittamalla yleiseen hätänumeroon 112.

Puhelimeen vastaa tilannearvion tekemiseen koulutettu ammattilainen. Hätäkeskuspäivystäjän kysymysten ja ohjeiden pohjalta kokonaiskuva hätätilanteesta paranee huomattavasti ja päivystäjä arvioi soittajan kertoman perusteella avun kiireellisyyden ja laadun.

Avun hälyttäminen on yksi tärkeimpiä auttamistoimia, jonka onnettomuuspaikalla oleva henkilö voi tehdä. Aina jos on epävarma kuinka toimia, tulee soittaa hätänumeroon.

3. Ensiapukurssilta saa varmuutta auttaa hätätilanteissa

Lähes kaikki Punaisen Ristin ensiapukurssilla käyneistä ihmisistä toteaa koulutuksen päätteeksi oppineensa taitoja eri hätätilanteissa toimimiseen, mutta tärkeimpänä kurssin antina he kokevat saaneensa rohkeutta astua hätätilanteeseen selvittämään, mistä on kyse.

Ensiavun suhteen on vain vähän asioita, joita voi tehdä täysin väärin.

Meidän olisi hyvä sisäistää ajatus, että vaikka ensiavun antaminen sujuisi hieman eri tavalla kuin virallisessa ohjeistuksessa sanotaan, on paljon parempi auttaa omalla tavalla kuin olla tekemättä mitään. Yrittämällä parhaansa voi hätätilanteen jälkeen kokea omasta toiminnastaan ylpeyttä; uskalsin toimia ja tein mitä voin!

Näiden kolmen kuvatun keinon: hätätilanteisiin varautumisen, onnettomuudessa tilannearvion tekemisen sekä ensiaputaidoista huolehtimisen avulla pääsee alkuun turvallisemman arjen tavoittelussa.

Tule oppimaan kanssamme ensiaputaitoja! Tutustu kursseihimme ja ilmoittaudu mukaan jo tänään.