Saako työpaikan ensiapukoulutuksesta Kela-korvausta?

SPR ensiapukurssien sisällöt ja kouluttajat sekä verkkokoulutukset täyttävät Kelan ja sairausvakuutuslain edellytykset työpaikan ensiapuvalmiuden ylläpidosta osana työterveys- ja työsuojelutoimintaa.

Kelan ohjeistuksen mukaisesti korvauksen saamisen edellytyksenä on

• työterveyshuollon ammattihenkilön tekemä työpaikkaselvitys
  • työpaikkaselvityksessä arvioitu tapaturmariski ja sen perusteella ensiapukoulutuksen ja -välineiden tarve
  • todetut tarpeet on kirjattu työterveyshuollon toimintasuunnitelmaan.

Työterveyshuollon ammattihenkilön tarpeelliseksi katsoman ensiapukoulutuksen kustannukset hyväksytään, kun kouluttaja on terveydenhuollon ammattihenkilö eli

• terveydenhoitaja
  • sairaanhoitaja
  • kätilö
  • fysioterapeutti
  • hammaslääkäri
  • lääkäri
  • nimikesuojattu ammattihenkilö eli lähihoitaja (perustason ensihoito tai sairaanhoidon ja huolenpidon osaamisala)
  • pelastaja
  • palomies-sairaankuljettaja
  • lääkintävahtimestari-sairaankuljettaja

Lisäksi kouluttajalta edellytetään aina, että hänellä on ensiapukouluttajan lisäkoulutus. Meidän jokaisella kouluttajallamme on Ensiavun ja terveystiedon kouluttaja ETK® -pätevyys, joka täyttää nämä edellytykset.

Lue korvattavuudesta lisää Kelan nettisivuilta.