Ensiavun peruskurssi, jatkokurssi, kertauskurssi – mitä nämä tarkoittavat?

Ensiapukursseista käytetään erilaisia sisältöjä tai käyttötarkoituksia kuvaavia nimityksiä. Olet saattanut törmätä SPR ensiapukurssien lisäksi nimikkeisiin kuten ensiavun peruskurssi, ensiavun jatkokurssi tai esimerkiksi ensiavun kertauskurssi, kuten ehkä myös ensiavun verkkokurssi, ensiavun perusteet -koulutus tai ensiavun tehokurssi. Ilmaisutapoja ja ensiapukursseja on markkinoilla monenlaisia.

Punainen Risti Ensiapu, koulutuspalvelut järjestää sertifioituja ja tavaramerkein suojattuja SPR ensiapukursseja. Kurssit tunnistaa SPR-etuliitteestä ja rekisterimerkistä. Sertifiointi takaa laadukkaan ja vastuullisen Punaisen Ristin ensiapukoulutuksen, josta saa aina Suomen tunnustetuimman ensiapupätevyyden kolmeksi vuodeksi.

SPR ensiapukurssien sisällöt perustuvat tutkittuun tietoon ja noudattavat kansallisesti hyväksyttyjä ensiapuohjeita, jotka perustuvat kansainvälisiin ohjeistuksiin (Kansainvälinen elvytystoimikunta ILCOR, Euroopan elvytysneuvosto ERC).

SPR ensiapukursseja on eripituisia ja -sisältöisiä eri tarkoituksiin.

Ensiavun peruskurssi SPR Ensiapukurssi EA 1® on kattava, kaksipäiväinen ensiapukoulutus, jossa opetellaan elvytyksen ja ensiavun perustietojen ja -taitojen lisäksi arjen tapaturmien ja erilaisten sairauskohtausten ensiapua. Koulutus sisältää paljon monipuolisia käytännön harjoituksia ja sopii mainiosti ensimmäiseksi ensiapukurssiksi ilman aiempaa ensiapukoulutusta.

Ensiavun jatkokurssi SPR Ensiapukurssi EA 2® on jo opittuja ensiavun perustaitoja syventävä päivän mittainen koulutus, joka sisältää runsaasti erilaisia harjoituksia ja pohdintaa vaativia tehtäviä. Koulutus sopii erityisesti vaativissa olosuhteissa työskenteleville tai erityisen tapaturmariskin harrastustoimintaan. Ensiavun jatkokurssille osallistuvalla tulee olla SPR Ensiapukurssi EA 1® -pätevyys voimassa.

Ensiavun kertauskurssit ovat 4-8 tunnin mittaisia hätäensiapukursseja, joilla voi päivittää ensiapupätevyyden voimassaolon kolmeksi vuodeksi eteenpäin. Hätäensiapukurssin voi käydä myös semmoisenaan ensimmäisenä ensiapukurssina ilman aiempaa ensiapukoulutusta. Hätäensiavulla tarkoitetaan henkeä pelastavaa ensiapua ja koulutuksissa opitaankin perusvalmiudet äkillisissä henkeä uhkaavissa ja hätäensiapua vaativissa tilanteissa toimimiseen. Hätäensiapukurssit voi suorittaa myös verkkokurssina.

Onko sinulla kysyttävää eri ensiapukoulutuksista? Ota yhteyttä asiakaspalveluumme, autamme mielellämme!

Tutustu SPR ensiapukursseihin ja kurssisisältöihin täällä.