Elvytystapahtuma toi osallistujille rohkeutta auttaa

Punainen Risti Ensiavun henkilökunta istuu tapahtumatilan lavalla punaiset hupparit päällä ja hymyilevät kameralle. Yhdellä sylissä harjoitusnukke.

Lokakuun 16. päivä vietetään vuosittaista maailman elvytyspäivää. Tiesitkö, että maailmanlaajuisesti seitsemän kymmenestä sydänpysähdyksestä tapahtuu muiden ihmisten läsnä ollessa? Kuitenkin vain 20 % läsnäolijoista antaa tilanteessa ensiapua. Järjestimme elvytystapahtuman osoittaaksemme, että kuka vain voi oppia elvyttämään ja pelastamaan hengen.

Meillä kaikilla on velvollisuus auttaa

Todennäköisesti harva on joutunut elvyttämään tositilanteessa, mutta hädän tullen meillä kaikilla on kuitenkin velvollisuus toimia ja auttaa. Elvytystilanne on vakava, yllättävä ja auttajalle vähintäänkin jännittävä. Tilanteeseen voi kuitenkin varautua harjoittelemalla elvytystaitoja.

Tämän takia järjestimme osana Suomalaisen Työn Liiton Tervetuloa meille -viikkoa elvytystapahtuman, jossa elvytystaitoja pääsi harjoittelemaan matalalla kynnyksellä. Halusimme osoittaa, että kuka tahansa voi oppia elvyttämään. ”Monet voivat epäillä osaamistaan, mutta nytkin kaikki ketkä kokeilivat, osasivat”, sanoi tapahtumassa mukana ollut ensiavun ja terveystiedon kouluttaja ETK® Jukka Antikainen.

Ensiavun ja terveystiedon kouluttaja ETK® Jukka Antikainen ohjeistaa osallistujia elvytystaitoihin.

Ihmiset saattavat usein pelätä toimivansa tilanteessa väärin tai kokevat elvyttämisen ja defibrillaattorin käytön hankalaksi. Moni tapahtumassa vieraillut kuitenkin yllättyi, miten helppoa defibrillaattorin käyttö ja elvyttäminen lopulta oli.

Auttamisrohkeus on kaiken juuri. Kaikkein tärkeintä on uskaltaa mennä tilanteeseen, auttaa ja hälyttää apua.

”Elvyttäminen ei ollut niin vaikeaa, kuin muistin. Defibrillaattorinkin käyttäminen oli helpompaa kuin luulin, ja oli hyvä kuulla, ettei elvytyksessä pysty toimimaan väärin. Sain harjoittelusta rohkeutta, ja nyt on varmempi olo toimia!” kertoo tapahtumassa vieraillut Suomalaisen Työn Liiton viestintäpäällikkö Sanna Huovinen

Lisävarmuutta auttamiseen ensiapukurssilta

Omaa auttamisvarmuutta tai ensiaputaitoja voi kasvattaa käymällä ensiapukurssin. Kaikilla SPR ensiapukursseilla opitaan painelu-puhalluselvytys ja defibrillaattorin käyttö, tajuttoman tunnistaminen ja ensiapu sekä tukehtuvan ensiapu. Lisäksi harjoitellaan runsaan verenvuodon tyrehdyttäminen ja sokin ensiapua. Koulutuksessa korostuu käytännön harjoittelu, ja tavoitteena on lisätä auttamisrohkeutta.

Tutustu ja lue lisää SPR ensiapukursseista >

Tapahtumassa elvytystä harjoiteltiin Laerdalin harjoitusnukeilla.

Tapahtumassa vieraili myös Emilia, jolla oli jo kokemusta ensiaputilanteissa auttamisesta. ”Minulla on positiivisia kokemuksia siitä, että ne keillä on ensiaputaidot kunnossa kyllä auttavat. Minullekin on ollut apua ensiapukoulutuksesta, kun tiedän että osaan. Silloin on helpompi mennä tilanteeseen auttamaan”, Emilia kertoo. Vaikka taidot olivat tallessa, nopeasta muistin virkistyksestä oli hyötyä.

Ensiaputaitoja suositellaan kerrattavan tasaisin väliajoin, ja ensiapupätevyys täytyy uusia kolmen vuoden välein.

Ensiapukurssilla taitoja opitaan laajasti ja erilaisiin tilanteisiin. Tavoitteena on myös lisätä tietoisuutta turvallisuudesta ja tapaturmien ennaltaehkäisystä. Elvytystaidot ovat kuitenkin ensiaputaitojen kulmakivi, ja jo lyhyestäkin harjoittelusta on hyötyä.

”Kuka tahansa täällä tänään vierailleista voi näillä taidoilla pelastaa jonkun hengen, ja se on korvaamatonta”, kommentoi mukana ollut SafeAidin Katri Tuutti.

Lokakuussa vietetään turvallisuuden teemapäiviä

Lokakuussa vietetään sekä tapaturmapäivää että maailman elvytyspäivää eli nyt on erinomainen aika oppia ensiaputaitoja. Tarjoamme koko lokakuun ajan 15 % alennuksen kaikista avoimista SPR ensiapukursseissa koodilla Syysale2023. Syötä alennuskoodi tilauksen yhteydessä.

Kaikki avoimet kurssimme löydät kurssikalenteristamme >

Sertifioidut SPR ensiapukoulutukset sopivat yksityishenkilöille ja henkilöstölle.

Tiesitkö, että voit tilata SPR ensiapukurssin myös yrityksellesi tai ryhmällesi?

Erilaisiin työympäristöihin liittyy omanlaisiaan erityispiirteitä ja vaaranpaikkoja, jotka voidaan huomioida painotetulla tilauskoulutuksella. Myyntimme auttaa teitä rakentamaan juuri teille sopivan koulutuskokonaisuuden. Ota yhteyttä tarjouslomakkeen kautta tai varaa kanssamme Teams-keskustelu!

Tule kanssamme oppimaan ensiaputaitoja, jotta kukaan ei jäisi ilman apua!