Löydä tarpeisiisi sopiva SPR ensiapulaukku

Kaksi nuorta tyttöä tutkimassa SPR yleiskäytön ensiapulaukun sisältöä ja avaamassa avaruuslakanaa.

Punainen Risti Ensiavulla on valikoimassaan kolme sisällöltään ja kooltaan erilaista SPR ensiapulaukkua. Ensiapulaukkua valitessa kannattaa ensin miettiä, mihin tarkoitukseen laukku tulee ja mitkä olisivat todennäköisimpiä tapaturmia, joissa sitä tarvitaan.

Tuleeko laukku mukaan harrastustoimintaan, autoon tai retkeilyyn vai kotiin tai työpaikalle? Kiinnitä huomiota laukun sisältöön ja siihen, vastaako se laukun käyttötarkoitusta. On myös hyvä tietää, mitä ensiaputarviketta käytetään mihinkin vammaan. Tarvittaessa voit myös täydentää laukkua lisätarvikkeilla.

Ensiapu on tärkeä osa koko Suomen Punaisen Ristin toimintaa. SPR ensiapulaukut ovat käyttövalmiita pakkauksia, joiden sisällön ovat suunnitelleet Punaisen Ristin omat ensiavun asiantuntijat.

Kun sinulla on SPR ensiapulaukku, olet aina varautunut siihen, jos joku lähelläsi tarvitsee apuasi.

SPR ensiapulaukku yleiskäyttöön

Yleiskäytön ensiapulaukku on suunniteltu monenlaiseen käyttöön ja se sisältää yleisimmin tarvittavat ensiapuvälineet. Laukussa on tarvikkeet mm. isojen ja pienten haavojen ensiapuun, peruselvytykseen ja nivelsidevamman tukemiseen. Lisäksi laukusta löytyy suojapeite autettavan lämpimänä pitämiseen sekä oheistarvikkeita, kuten turvavyöleikkuri, elvytyssuoja ja hätäensiapuohjeet.

Yleiskäytön ensiapulaukku sopii hyvin kotiin, autoon, mökille tai veneeseen. Veneessä laukku on hyvä säilyttää vedenpitävässä pussissa. Laukku soveltuu myös vaikkapa urheilujoukkueen käyttöön. Silloin sitä kannattaa täydentää kylmäpakkauksilla, koska lihas- ja nivelvammat ovat yleisimpiä haavereita eri urheilulajeissa.

Tämä laukku soveltuu myös toimistolle, joissa vakavat työtapaturmat ovat harvinaisia. Jos toimistotiloissa on useampia kerroksia, jokaisessa kerroksessa olisi hyvä olla omansa. Samoin isoissa rakennuksissa laukkuja tulisi olla useampi, jotta laukun saa haettua nopeasti mistä vain.

SPR ensiapulaukku työpaikalle

Työpaikan ensiapulaukun sisältö on laajempi kuin yleiskäytön ensiapulaukun ja se soveltuu moniin erilaisiin työympäristöihin. Ensiapulaukun välineitä voi hyödyntää monenlaisten tapaturmien ensiavussa.

Työpaikan ensiapulaukusta löytyy tarvikkeita muun muassa haavojen ja ruhjeiden, pienten palovammojen, nivelsidevammojen ensiapuun sekä suuren verenvuodon tyrehdyttämiseen ja autettavan lämpimänä pitämiseen.

Välineet ovat laukussa selkeästi esillä. Laukusta löytyvät myös ajantasaiset ja kuvalliset hätäensiapuohjeet. Lisäksi laukku sisältää kertakäyttöisen kylmähaudepussin ja sakset. Jos työpaikalla on korkea riski silpoutumisonnettomuudelle, voi harkita laukun täydentämistä kiristyssiteellä.

Lue lisää työpaikan ensiapuvalmiudesta täältä >

SPR matkailijan ensiapulaukku

Valikoiman pienikokoisin, matkailijan ensiapulaukku, on suunniteltu mukaan otettavaksi. Se mahtuu mukaan retkelle, matkalle, vaellukselle tai vaikkapa kalastusreissuun. Laukusta löytyy pienten haavojen ensiapuvälineet ja sidetarpeita isommillekin haavoille. Lisäksi mukana on hätäensiapuohjeet.

Jos teet pidempiä vaelluksia, täydennä tätä ensiapulaukkua suojapeitteellä. Esimerkiksi vaeltajan tärkein ensiapu nilkan nivelsidevammassa on kylmältä suojaaminen, jottei hän pääse kylmettymään apua odottaessa.

Kalastusreissulla pienet haavat voi hoitaa itse, jos ensiapuvälineet on mukana.

Pidä ensiapulaukku ajantasaisena täydennyspakkauksilla

Muista myös päivittää valitsemaasi laukkua, sillä varusteet kuluvat ja hupenevat käytössä. Ensiaputuotteet on hyvä tarkistaa ajoittain ja uusia tarpeen mukaan. Laukun sisältöä voi myös täydentää monipuolisemmaksi lisäpakkauksilla, jos tarpeesi ja laukun käyttötarkoitus muuttuu.

Punaisen Ristin kaupasta löydät useita täydennyspakkauksia pieniin ja suuriin vammoihin sekä esimerkiksi murtumien tukemiseen.

SPR ensiapulaukut ovat ensiavun asiantuntijoiden suunnittelemia

SPR ensiapulaukkujen sisältö on Punaisen Ristin kokeneiden ensiavun asiantuntijoiden suunnittelema ja hyväksymä. Heillä on pitkä kokemus ja asiantuntemus ensiavun tilanteista ja kouluttamisesta, jonka perusteella he ovat valinneet laukkuihin laadukkaat ja tarpeelliset välineet.

Katso alla olevalta videolta, mitä löytyykään yleiskäytön SPR ensiapulaukusta.

Video: Suomen Punainen Risti

SPR ensiapulaukut ja muut ensiapu- ja turvatuotteet löydät Punaisen Ristin kaupasta, josta voit vaivattomasti tilata tuotteet kotiin, työpaikalle tai esimerkiksi urheiluseuran toimistolle.

Valitsemalla SPR ensiapulaukun teet samalla hyvää ja olet mukana tärkeässä avun ketjussa, sillä laukkujen tuotto tukee Punaisen Ristin valmius- ja ystävätoimintaa kotimaassa.