Kertaus on opintojen äiti!

…ja tekevälle sattuu… tavataan sanoa. Ensiaputilanteet koskettavat varmasti meitä jokaista jossain elämän vaiheessa. Vaikea niiltä on välttyäkään ja silloin kun sattuu, on tärkeää ryhtyä toimeen. Erityisesti hätäensiavussa tärkeintä on, että teet jotakin. Ensiapukurssilla voit päivittää osaamistasi ja saada varmuutta ja uskallusta toimia.

Ensiapukurssilta opit omaan toimintaympäristöön

Teksti: Laura Kujala

Punainen Risti Ensiapu kouluttaa tällä hetkellä Porin kesäyliopiston kanssa yhteistyössä kaupungin sivistystoimialan työntekijöitä. Kurssilaiseksi oli ilmoittautunut luokanopettaja Soile Tuominen Kyläsaaren koulusta. Soile kertoo osallistuneensa jo useammallekin ensiapukurssille menneinä vuosina, mutta aina oppineensa jotakin uutta. Käytännönläheinen ja toiminnallinen kurssi laittoi tällä kertaa kurssilaiset soveltamaan oppeja omaan toimintaympäristöönsä.

Koululaisten kanssa tyypillisimpiä ensiapua vaativia tilanteita ovat pienet haavat, ruhjeet ja venähdykset, mutta on välillä luunmurtumiakin sattunut.

– Liikunnanopettajana ja aktiivisesti lasten harrastuksissa huoltajana toimiessa näitä tilanteita tulee vastaan säännöllisesti ja ensiapua on tullut käytettyä aktiivisesti, kertoo Soile.

Hätäensiapu on aina osa Punaisen Ristin ensiapukurssia

Hätäensiaputilanteessa toisen ihmisen merkitys on se ratkaisevin; tarvitaan ihminen, joka huomaa avun tarpeen ja soittaa tarvittaessa hätäkeskukseen. Uskallus aloittaa esimerkiksi painelu-puhalluselvytys on äärimmäisen hieno taito; kansalaistaito, joka kuuluisi meillä kaikilla olla.

Ammattilaiset ensihoidossa harjoittelevat taitojaan säännöllisesti työnsä ohessa, ei-ammattilaisilla Punaisen Ristin ensiaputodistus on voimassa kolme vuotta, jonka jälkeen suositellaan kertauskurssia. Harjoittelun sanotaan tekevän mestareita! Hätäensiapua vaativien tosielämän tilanteiden jäädessä vähiin, onneksi, ensiapukurssi onkin siis hyvä harjoittelupaikka.

112 Suomi -sovellus auttajan apuna

Edelliseltä ensiapukurssilta Soile muistelee mieleen jäänyttä Staying Alive -kappaletta, jonka tahdissa paineluelvytykseen saadaan hyvä, 100 kertaa minuutissa, rytmi. Tällä kertaa latailtiin ja/tai päivitettiin älypuhelimiin hätäkeskuksen 112 Suomi -sovellusta ja harjoiteltiin sen hyödyntämistä erilaisissa tilanteissa.

Kännykkä onkin nykyään tärkeässä roolissa myös ensiaputilanteessa. Hätäpuhelu voidaan soittaa tapahtumapaikalta ja hyödyntää sen ominaisuuksia auttamistoiminnan sujumiseksi. Kaiutintoiminto vapauttaa auttajan kädet jatkamaan auttamista, vaikka hätäpuhelu olisi vielä kesken.

Työterveyshoitajataustaisena ensiapukouluttajana ja itsekin vanhempana mietin, että kouluhan on lasten työpaikka ja työpaikalla tulee olla ensiaputaitoisia. Voimme siis olla iloisia siitä, että hätätilanteessa aikuiset, lasten työpaikalla, osaavat ja uskaltavat toimia.

Hyvä Soile ja muut ensiapukurssilla olleet!

Tule oppimaan kanssamme ensiaputaitoja. Tutustu kursseihimme ja ilmoittaudu mukaan jo tänään.