Mikä on 112 päivä?

Vuonna 2008 vietettiin ensimmäistä Euroopan yhteistä 112-päivää. Nykyään jo vakiintunut turvallisuuskampanja on vuosittain aina 11. helmikuuta. Kampanjan tarkoitus on kiinnittää ihmisten huomio vahinkojen ja onnettomuuksien välttämiseen ja ennaltaehkäisyyn sekä muistuttaa 112-numeron oikeanlaisesta käytöstä Euroopan Unionin alueella.

112 hätänumerosta tuli Euroopan yhteinen hätänumero

112-hätäpalvelu on kehittynyt viimeisen 20 vuoden aikana merkittävästi ja hätänumeroon vastaavat hätäkeskuspäivystäjät ovatkin koulutettuja ymmärtämään tarvittavan avun laatua ja määrää, sekä opastamaan soittajaa oikeanlaiseen tekemiseen. Suomessa saman numeron takana toimii ensihoito, poliisi, pelastustoimi ja kiireellinen sosiaaliturva.

Avun saapumista nopeuttaa matkapuhelimeen ladattava maksuton 112 Suomi -mobiilisovellus.

Sen lisäksi että sovellus välittää hätäkeskukseen soittajan tarkan sijainnin, uusin versio applikaatiosta antaa paikallisia vaaratiedotteita kansalaisille.

Helmikuun ensimmäinen turvallisuustekosi voisi olla ladata 112 Suomi -sovellus omaan puhelimeesi.

Arjen turvallisuudesta

Jokapäiväinen turvallisuus koostuu monesta tekijästä. Urheillessa ja vesillä sattuvat tapaturmat, talviset kaatumiset sekä palovammat ovat yleisiä arjessa sattuvia onnettomuuksia. Joka päivä myös liikenne ja päihteiden käyttö aiheuttavat hätätilanteita ympärillämme.

112-päivän tiimoilta olisi hyvä ottaa askel kohti turvallisempaa arkea pohtimalla juuri omaan elämäntyyliin ja -paikkaan liittyviä mahdollisia vaaranpaikkoja.

Toinen konkreettinen turvallisuusteko voisi olla ilmoittautuminen ensiapukurssille vaikka maaliskuussa. Kurssikalenteri löytyy täältä.  Ensiapukurssin kautta syntyy tietoisuus vaaratilanteiden ehkäisystä sekä vahvistuu rohkeus toimia erilaisissa hätätilanteissa.

Ennen kesää, kolmas turvallisuusteko voisi olla tutustua seuraaviin arjen turvallisuutta parantaviin verkkosivuihin kevään tullen. Kartoittamalla vaaratekijöitä omassa elinympäristössä voi helposti vähentää riskitekijöitä sekä varautua paremmin onnettomuuksia ajatellen. Esimerkkinä kiinteistöjen osoitetietojen näkymisen varmistaminen on yksi konkreettinen turvallisuusteko.

Tukes: Sinä olet avainpelaaja: voit itse omilla valinnoillasi ja toiminnallasi vaikuttaa turvallisuuteesi.

Kotitapaturma: Ihmisellä on vain yksi henki. Ehkäise kotona ja vapaa-ajalla sattuvat tapaturmat.

Spek: Koti on vaarallinen paikka.

Hälytysnumeron oikeanlainen käyttö

Hätätilanne voi tulla yllättäen eteen, mutta joskus hätätilanteen tunnistaminen ja ymmärtäminen vaatii valppautta ja rohkeutta selvittää tilannetta paremmin. Omaa henkeä ja terveyttä uhmaamatta tulisikin aina selvittää tilanne, jos esimerkiksi maassa makaa henkilö tai naapurissa soi palohälytin.

Jos epäilet, onko kyseessä hätätilanne vai ei, on aina parempi soittaa hätänumeroon 112 kuin olla soittamatta. Hätänumerosta vastaa henkilö, joka on koulutettu auttamaan tilanteen selvittämisessä.

Milloin on oikein soittaa 112?

Soita 112, kun kohtaat hätätilanteen tai tarvitset kiireellisesti viranomaisapua paikalle ja kun tiedät tai epäilet hengen, terveyden, omaisuuden tai ympäristön ollessa uhattuna tai vaarassa. Tyypillisiä tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi onnettomuudet, tulipalot, meneillään oleva tai jo tapahtunut rikos sekä tarve ambulanssille tai sosiaaliviranomaiselle.

Milloin ei kuulu soittaa 112?

Hätänumeroon ei kuulu soittaa kiireettömissä tilanteissa, kuten esimerkiksi kysely- tai tiedustelutarkoituksessa. Hätäkeskus ei myöskään ole oikea paikka ilmoittaa häiriötilanteista, jos kukaan ei ole vaarassa esimerkiksi sähkökatkoksen tai liikenneruuhkan takia.

Kiva tietää hätänumerosta

Lähellä toisiaan olevat numeromerkit ovat nopea valita hätätilanteessa. Tämä pitää paikkansa nykyään myös matkapuhelimissa, mutta erityisesti se piti paikkansa vanhoissa lankapuhelimissa, joissa käytettiin numeron valintaan pyöritettävää kiekkoa.

Kahden eri numeromerkin käyttäminen hälytysnumerona vähentää vahinkosoittojen määrää. Esimerkiksi pienet lapset saattavat painella usean kerran samaa näppäintä tai puhelin saattaa jumittua toimintahäiriön, iskun tai putoamisen vuoksi toistamaan samaa numeromerkkiä.

Hätänumero 112 toimii kaikissa Euroopan maissa.

Muualla maailmassa on käytössä toisiakin numeroita. Monessa maassa poliisi, ensihoito ja pelastuslaitos käyttävät eri hätänumeroita, aivan kuten Suomessakin ennen. Esimerkiksi Israelissa poliisin numero on 100, ambulanssin 101 ja palolaitoksen 102. Yhtä hätänumeroa käyttävistä maista esimerkiksi Yhdysvalloissa ja Kanadassa on käytössä 911, Australiassa 000 ja Uudessa-Seelannissa 111.