Auttajien yhteispeli pelasti miehen hengen liikuntakeskuksessa

Helsingin liikuntakeskus Liikuntamyllyn juoksurata kuvattuna takakaarteesta.

Helsingin kaupungin liikuntakeskus Liikuntamyllyssä koettiin pysäyttävä tilanne, kun seitsemänkymppinen liikkuja sai sydänpysähdyksen ja tuupertui maahan kesken pelin. Sydänpysähdyksessä jokainen minuutti on kallis ja apua on saatava välittömästi. Tilanne oli vakava ja olisi voinut saada surullisen lopun, mutta rivakasti toimineet työntekijät pelastivat miehen hengen.

Nopeasti aloitetun elvytyksen, sydäniskurin käytön ja hätäkeskukseen soiton ansiosta tilanne loppui hyvin ja mies selvisi.

Liikuntamyllyn tiimiesihenkilö Lauri Immonen kertoo tapahtuneesta ja heidän turvallisuuden eteen tekemästään työstä.

Lauri Immonen toimii Helsingin kaupungin liikuntakeskus Liikuntamyllyssä tiimiesihenkilönä. Kuva: Sari Katainen

Ensiapukurssi tuoreessa muistissa

Se että tilanne päättyi onnellisesti, ei ollut sattumaa. Työntekijät olivat olleet Punainen Risti Ensiavun järjestämällä SPR ensiapukurssilla vain muutama viikko ennen tapahtunutta. Liikuntamyllyssä on tehty aktiivista työtä turvallisuuden eteen: erilaisiin tilanteisiin on varauduttu ja ensiapu- ja työturvallisuuskoulutuksen avulla on varmistettu, että jokainen keskuksen työntekijä tehtäviin katsomatta pystyy toimimaan ja auttamaan.

Immonen sanoo säännöllisen ensiapukoulutuksen varmistavan, että tositilanteessa toiminta tulee selkäytimestä. Työ ensiaputaitojen eteen näytti arvonsa, kun vakavassa tilanteessa auttaneet toimivat nopeasti ja epäilemättä.

Jokaisella on kyky ja velvollisuus auttaa

Liikuntamyllyn työntekijöiden ensiapupätevyyksiä ylläpidetään säännöllisillä koulutuksilla, mutta heille järjestetään myös sisäistä lisäkoulutusta eri työturvallisuuden aiheista ensiapupätevyyksien päivittämisen välillä. Ensiapukoulutuksessa Immonen näkee, että SPR ensiapukurssi painotettuna tilauskoulutuksena on ollut heille erityisen mielekäs, koska kurssi voidaan mukauttaa juuri heidän työympäristönsä eritystarpeisiin.

Joustavuutta he ovat puolestaan saaneet kaikille avoimista ensiapukoulutuksista. Uusi työntekijä ilmoittautuu ensiapukurssille työt aloittaessaan osana perehdytystään. Yhteinen laajempi ensiapukurssi voidaan järjestää sille sopivana aikana.

Liikuntamyllyssä on tehty pitkäjänteistä työtä turvallisuuden eteen ja kaikilla vakituisilla työntekijöillä on voimassa oleva SPR ensiaputodistus.

Tästä huolimatta Immonen kertoo elvytystilanteen tuoneen aiheen yhä konkreettisemmaksi ja tärkeämmäksi työyhteisölle. Työntekijöiden kiinnostus ensiaputaitoja kohtaan on tilanteen jälkeen kasvanut. ”Vaikka joskus olisikin tuntunut pakkopullalta, niin näin ei enää ole”, Immonen summaa. Vakava tilanne pakottaa pohtimaan, miten itse olisi auttajana toiminut.

Turvallisuus osana arkea

Immonen on toiminut tiimiesihenkilönä Liikuntamyllyssä viisi vuotta. Sinä aikana ei ole tapahtunut yhtä vakavaa tilannetta, vaikka keskuksessa käy asiakkaita kuukaudessa jopa 40 000. Ensiaputaidoille on kuitenkin jatkuvasti tarvetta. Laastaria ja kylmäpussia tarvitaan lähes päivittäin, sillä monitoimihallissa esimerkiksi nivelsidevammat ovat yleisiä.

Nivelsidevammoja syntyy etenkin telinevoimistelussa. Kuva: Sari Katainen

Immonen näkee ensiavun olevan tärkeä osa sekä työ- että asiakasturvallisuutta. Hän kertoo arjen turvallisuuden olevan jatkuvaa toimintaa ja käytännön tekoja: ensiavun kertaamista, turvallisuussuunnitelman tekoa ja päivittämisestä, välineistön kunnosta huolehtimista sekä jatkuvaa puutteiden raportointia ja korjaamista. Kun asiat ovat arjessa kunnossa, toiminta on hädän hetkellä automaattista.

”Kun se tilanne tulee, oli se sitten tulipalo tai ensiaputilanne, täytyy kaikilla olla selvät sävelet ja valmius toimia”, Immonen sanoo.

Immonen näkee oman roolinsa esimerkin näyttäjänä ja mahdollistajana – hänen vastuullaan on pitää puitteet kunnossa ja huolehtia, että sekä työntekijät että asiakkaat voivat toimia tiloissa turvallisesti. Hän tahtoo myös luoda ilmapiiriä, jossa turvallisuus on alati läsnä ja sen eteen tehdään jatkuvasti töitä.

Immonen korostaakin esihenkilön asennetta työyhteisössä. Kun hän ottaa asian vakavasti, niin tekevät muutkin.

Liikuntamyllyssä on varauduttu hätätilanteisiin mm. kolmella defibrillaattorilla ja selkeillä ohjeilla. Kuva: Sari Katainen

Jottei kukaan kävelisi ohi

Jokaisen tiloissa työskentelevän on työroolista piittaamatta tarvittaessa pystyttävä toimimaan. Immonen kiittelee tiimiään, mutta kertoo myös tapahtuneen aikana tiloissa olleiden asiakkaiden toimineen esimerkillisesti. Sairaskohtauksen saaneen miehen pelikaverit hälyttivät henkilökunnan apuun välittömästi, liikkujat rajasivat alueen, tekivät tietä auttajille ja opastivat heidät paikalle. Yksi valmentajista myös purki tilannetta paikalla olleiden nuorten kanssa.

”Ensiaputaidot ovat tärkeitä, jotta jokaisella olisi valmius auttaa. Ettei kukaan kävelisi ohi.”

Immonen kertoo olleensa vaikuttunut työntekijöidensä ja asiakkaiden toiminnasta. Hän toteaa, että kaikkien pitäisi pystyä auttamaan hädän hetkellä.

Osaisitko sinä tai henkilöstösi toimia vastaavassa tilanteessa?

Tule oppimaan henkeä pelastavat taidot SPR ensiapukurssille. Aikuisen painelu-puhalluselvytyksen, defibrillaattorin käytön ja sairauskohtausten ensiavun opit alla olevilla kursseillamme:

SPR Hätäensiapukurssi 8 t®

SPR Hätäensiapukurssi 8 t® verkkokoulutus

SPR Ensiapukurssi EA 1®

Tutustu ja tilaa avoin ensiapukoulutus suoraan kurssikalenterimme kautta tai pyydä tarjous organisaatiolle, järjestölle, seuralle tai ryhmälle.

Huolehditaan yhdessä turvallisesta työstä, harrastuksista ja arjesta!