Viisi vinkkiä ensiapukoulutuksen valintaan pk-yritykselle

Pienissä ja keskisuurissa yrityksissä, eli pk-yrityksissä, turvallisuuden ja hyvinvoinnin ylläpitäminen on tärkeä osa arkea. Ensiapukoulutus on osa työturvallisuutta, ja myös laki velvoittaa sen järjestämiseen. Ensiapukoulutus ei kuitenkaan ole vain lakisääteinen velvoite, vaan se myös tukee työyhteisön hyvinvointia ja työpaikan turvallisuuskulttuuria.

Mutta miten valita oikea ensiapukoulutus henkilöstölle? Tässä viisi vinkkiä, jotka auttavat löytämään juuri sopivan SPR ensiapukoulutuksen pk-yrityksen henkilöstön tarpeisiin.

1. Ymmärrä yrityksesi tarpeet

Ensimmäinen askel sopivan ensiapukoulutuksen valinnassa on ymmärtää yrityksesi erityistarpeet.

• Mikä on yrityksesi toimiala?
• Millaisia riskejä ja vaaratekijöitä työympäristössä on?

Esimerkiksi rakennusalalla työskentelevät tarvitsevat erilaisia taitoja ja valmiuksia kuin toimistotyötä tekevät. On tärkeää kartoittaa työntekijöiden työtehtävät ja niihin liittyvät riskit, jotta SPR ensiapukoulutus voidaan painottaa juuri niihin osa-alueisiin, jotka ovat yrityksesi arjessa olennaisia.

Kaikissa SPR ensiapukoulutuksissa voidaan huomioida erityispainotuksin yrityksen työturvallisuuteen vaikuttavat tekijät, työympäristön vaaranpaikat ja erilaiset toimintaympäristöt. Näin luodaan tapaturmia ennaltaehkäisevä ja työturvallisuutta parantava koulutuskokonaisuus. Tutustu yrityksille suunnattuihin ratkaisuihimme lisää täällä.

2. Valitse toteutusmuoto yrityksesi tarpeiden mukaan

Pk-yritykset voivat olla hyvin erilaisia niin henkilöstömäärän kuin toimialan osalta. Siksi on tärkeää valita toteutusmuoto, joka sopii juuri teidän henkilöstöllenne. Kaikki SPR ensiapukoulutukset voidaan järjestää perinteisen lähitoteutuksen lisäksi erilaisin digitaalisin tavoin.

Punainen Risti Ensiavun tarjoamat koulutukset ovat joustavia ja soveltuvat sekä pienille että suuremmille yrityksille. Koulutus voidaan järjestää lähikoulutuksena yrityksenne tiloissa, mutta myös etänä webinaarina. Webinaarin avulla voidaan kouluttaa eri kaupungeissa sijaitsevien yksiköiden työntekijät saman aikaisesti, mikä säästää sekä rahaa että aikaa. Voit myös valita SPR ensiapukoulutuksen kevyempänä verkkokurssina, jonka voi suorittaa omaan tahtiin, missä ja milloin vain. Lue lisää toteutusmuodoista täältä.

3. Panosta koulutuksen laatuun ja pätevyyteen

Ensiapukoulutus on investointi, joka tuottaa konkreettisia hyötyjä yritykselle. Laadukas SPR ensiapukoulutus antaa työntekijöille varmuutta toimia hätätilanteissa ja varmistaa, että he osaavat toimia ensiapua vaativassa tilanteessa, mikä voi olla ratkaisevaa ihmishenkien pelastamisessa – oli kyseessä sitten kollega tai asiakas.

Jotta koulutus todella vastaa yrityksesi tarpeisiin ja saat parhaan hyödyn koulutuksesta, on tärkeää varmistaa, että valitsemasi ensiapukoulutus on laadukas ja pätevien kouluttajien kouluttama. Valitsemalla sertifioidun SPR ensiapukoulutuksen voit olla tästä varma. Koulutusten sisällöt perustuvat viimeisimpään tutkimustietoon sekä kansainvälisiin suosituksiin. SPR ensiapukurssilla kouluttajana toimii aina ensiavun ja terveystiedon kouluttaja ETK®, joka on terveydenhuollon ammattilainen ja suorittanut Punaisen Ristin koulutusohjelmien mukaisen kouluttajakoulutuksen lisäkoulutuksena.

Lisäksi SPR ensiapukoulutus on auditoitua ja laadunvalvonnalla varmistetaan koulutuksen korkea ja tasainen laatu ympäri Suomen. Täältä löydät lisää tietoa yrityksille ja yhteisöille.

4. Varmista jatkuvuus ja ylläpito

Ensiaputaitojen ylläpito on yhtä tärkeää kuin alkuperäisen ensiapukoulutuksen suorittaminen. Työntekijät saattavat unohtaa oppimansa taidot tai menettää toimintavarmuutensa, jos tietoja ja taitoja ei pidetä yllä ja päivitetä. Siksi on hyvä suunnitella etukäteen, miten ensiaputaitojen ylläpito toteutetaan yrityksessä.

SPR ensiapupätevyydet ovat voimassa kolme vuotta kerrallaan. SPR ensiapukoulutukset sopivat myös ensiaputaitojen vahvistamiseen ja päivittämiseen. Säännöllinen kertaus ja harjoittelu varmistavat, että työntekijät ovat aina valmiina toimimaan hätätilanteessa. Suorittamalla SPR ensiapukoulutuksen kolmen vuoden välein jokaisen ensiapupätevyys pysyy voimassa ja taidot tallella. Tutustu SPR ensiapukursseihin täällä.

5. Hyödynnä koulutuksen tuomat edut yritykselle

Ensiapukoulutuksesta saa taidot hätätilanteissa toimimiseen, mutta se tuo yritykselle muitakin hyötyjä. Koulutuksen avulla voit parantaa yrityksesi turvallisuuskulttuuria ja lisätä henkilöstön turvallisuudentunnetta. Tämä voi vähentää työtapaturmia ja sairauspoissaoloja sekä parantaa työhyvinvointia, mikä heijastuu positiivisesti myös yrityksen tuottavuuteen ja työntekijöiden sitoutumiseen.

SPR ensiapukoulutukset tarjoavat myös yritykselle mahdollisuuden profiloitua vastuullisena ja työntekijöidensä hyvinvoinnista huolehtivana työnantajana. Tämä voi olla merkittävä kilpailuetu rekrytoinnissa ja työnantajamielikuvan rakentamisessa. Pyydä tarjous SPR ensiapukoulutuksesta jo tänään!

Lopuksi

Ensiapukoulutuksen järjestäminen henkilöstölle ei ole vain lakisääteinen velvoite vaan myös tärkeä osa yrityksen turvallisuus- ja hyvinvointistrategiaa.

Voit luoda yrityksellesi terveemmän ja turvallisemman työympäristön, kun

• ymmärrät yrityksesi tarpeet
• valitset sopivan toteutusmuodon
• varmistat taitojen ylläpidon
• hyödynnät koulutuksen tuomat edut.

Punainen Risti Ensiapu tarjoaa asiantuntevia ja joustavia ratkaisuja kaikenkokoisille yrityksille. Olemme aina valmiita keskustelemaan kanssasi ensiapukoulutukseen tai henkilöstön ensiaputurvallisuuteen liittyvissä asioissa. Varaa tapaaminen asiantuntijamme kanssa ja varmistetaan henkilöstönne ensiapupätevyydet kuntoon! Jos tiedät jo mitä tarvitset, pyydä tarjous SPR ensiapukoulutuksesta henkilöstöllenne nettilomakkeen kautta.

Ensiapu on elämäntaito, jonka avulla voit auttaa hätätilanteessa olevaa tai tapaturman kohdannutta. Jokainen voi oppia pelastamaan hengen ja jokaisella on oikeus saada apua hätätilanteessa.