Koulu- ja arkirutiinit palaavat syksyllä lapsiperheisiin

Kesäloman jälkeen monessa perheessä pohditaan turvallista koulumatkaa ja –päivää, sekä niihin liittyviä tapaturmariskejä. Turvallisen liikkumisen ja liikennesääntöjen kertaaminen onkin kannattavaa koululaisten kanssa, sillä erilaisten vaaranpaikkojen ennakointi luo pohjan turvalliselle arjelle.

Täyttä varmuutta turvallisuudesta ei kuitenkaan koskaan voida saada. Siksi olisikin hyvä kerrata lasten kanssa toimintaa myös onnettomuustilanteessa.

Virallista ikärajaa ensiapuopetukseen ei ole

Toimintaa onnettomuustilanteessa voidaan opettaa varsin pienille lapsille. Hyvä lähtökohta on miettiä sitä, mistä lapsi voi pyytää tai hakea lisäapua. Kännykän perustoimintojen opettelu, kuten hätäilmoituksen tekeminen soittamalla hätänumeroon 112 tai käyttämällä puhelimen 112 Suomi-sovellusta on vanhemmille kannattavaa. Lisäapua voi usein hakea myös esimerkiksi naapurista.

Asuinpaikka ja muut olosuhteet vaihtelevat eri perheissä, mutta tärkeintä on miettiä etukäteen juuri omaan perheeseen sopiva toimintasuunnitelma.

Missä minä olen?

Lisäavun pyytämisen lisäksi lapselle olisi hyvä opettaa tiedostamaan oma sijainti. Koti- ja parhaiden kavereiden katuosoite ovat helppoja muistaa. Ei ole pahitteeksi myöskään opetella hakemaan katujen nimikylttejä tienristeyksistä. Tieto omasta sijainnista nopeuttaa avun saapumista usein ratkaisevasti.

Kännykkään on ladattavissa hyödyllisiä sovelluksia, kuten aiemmin mainittu 112 Suomi-mobiilisovellus.

Kun ikä karttuu, ensiapukurssilla käymisen tulisi olla itsestäänselvyys

Viimeistään yläkouluun siirryttäessä lasten taidot ja voimat kasvavat sellaisiksi, että he voivat esimerkiksi elvyttää tasapäisesti aikuisen kanssa. Opettajat ja Punainen Risti järjestävät useissa kouluissa ensiapuopetusta. Punaisen Ristin paikallisosastojen nuorisotoiminnassa ensiavun antamista ja varautumista aletaan opetella jo 7-vuotiaina.

LähiTapiolan kanssa yhteistyössä olemme järjestäneet Sankarikoulutuksia viidesluokkalaisille jo vuodesta 2016. Sankarikoulutuksen tavoitteena on turvata elämää ja ehkäistä vakavia onnettomuuksia. Erityisesti 5.-luokkalaiset ovat otollisessa iässä oppimaan näitä tärkeitä kansalaistaitoja ja opettamaan niitä myös perheenjäsenilleen. Tutustu lisää Sankarikoulutukseen täällä.

Kaikki alkaa vanhempien asenteesta

Lapset usein omaksuvat asenteita omilta vanhemmiltaan ja siksi heillä tulisikin olla rauhallisen positiivinen ja kiinnostunut suhtautuminen tapaturmien ehkäisemiseen.

Mikäli vanhempana koet epävarmuutta taitojesi riittävyydestä tai perheenne varautumisen kattavuudesta, itsevarmuutta voi hakea SPR ensiapukursseilta. Ammattitaitoiset kouluttajamme osaavat opastaa toimimaan oikealla tavalla hädän sattuessa.

Avoimet SPR ensiapukurssit löydät kurssikalenterista. Mikäli haet kurssia esimerkiksi työ- tai harrastusporukalle, ota yhteyttä myyntiimme täällä.